
Electronic Media Reviews

Clandestine Journalism in North Korea: A Review of
Rimjin-gang (http://www.asiapress.org/rimjingang/english/)

Nuclear and ballistic missile programs and repeated testing of nuclear
devices in the 2000s make the Democratic People’s Republic of Korea (hence-
forth North Korea) a pivotal point in Northeast Asia’s peace and stability.
Revelations of a revitalized nuclear program in 2010 were accompanied by the
sinking of the Republic of Korea’s (henceforth South Korea) corvette Cheonan
that killed 46 seamen in March and the shelling of the South’s Yeonpyeong
Island that claimed the lives of four people in November. Moreover, failed
economic reforms and chronic food shortages prolong hardship in the popu-
lation, as generational change has unfolded in Pyongyang’s leadership
echelons.

North Korea’s domestic affairs remain shrouded in secrecy. Korea expert
Peter Beck describes scholarship on North Korea as “more often dark art rather
than science” (2011, p. 33). To counter this lack of information, the undercover
news project Rimjin-gang attempts to reveal “what is really happening inside this
secretive nation.”

Launched in 2007, Rimjin-gang claims to be “the first-ever independent publi-
cation in the world written directly by people of North Korea.” Named after the
Rimjin-gang, a river that flows from the North to the demilitarized zone into
South Korea, this news outlet features coverage by North Koreans who smuggle
their reports to China and Japan, which is the headquarters of the magazine’s
publisher, Asiapress. Published in Japanese and Korean since 2007 and in English
since 2010, Rimjin-gang’s reports are available online. A photograph of a 23-year-
old homeless woman recently drew attention to the suffering of North Koreans
after the failed economic and currency reforms of 2009. Rimjin-gang reporter
Kim Dong-cheol states that the woman lost her parents and was forced to live
on the streets. Eventually, she was found dead in October 2010 (Kim Dong-cheol,
2011a).

Japanese journalist and Rimjin-gang editor Jiro Ishimaru states that “outsiders
attempting to shed light on North Korea hit a wall that is simply impossible
to breach.” In 2002, Ishimaru and his collaborators started to recruit and train
North Koreans in underground coverage techniques and journalism. Today, eight
“citizen journalists,” who count among them factory workers and mothers, are
active for Rimjin-gang. Prior to their activities as reporters, some of them
had fled to China to escape economic hardship and returned to the North. They
receive a monthly pay between US$300 and $400 (Kim, 2010). Many reports

bs_bs_banner

Asian Politics & Policy—Volume 4, Number 2—Pages 273–287
© 2012 Policy Studies Organization. Published by Wiley Periodicals, Inc.



contain trivial information, but the act of reporting itself poses a risk to their lives.
Thus, their identities are kept secret.

In “The Testimony of a Starving Soldier,” Kim Dong-cheol reports on food
shortages in the military. A video of two cadets in Pyongan province revealed
that high numbers of soldiers are malnourished. While being granted one “corn
meal” a day, the images show the soldiers in an emaciated state (Kim Dong-cheol,
2011b). Kim Dong-cheol also features two homeless men who were employed by
a state-run coal mine. The report entitled “ ‘Unemployment’ Increases While the
State Growls Socialism” provides a bleak picture of the North’s changing mining
industry and labor market. It illustrates how jatos—half-privatized mining enter-
prises operated by state officials who invest in abandoned coal mines—have
increased rapidly. These private mines are said to be highly productive, whereas
the drastic decline of state-run coal mines has made it difficult for many North
Koreans to find employment. The report illustrates the malaise of North Korea’s
labor system, which fails to provide stable employment in a socialist society (Kim
Dong-cheol, 2011c).

The project’s home page states that North Korean reporters have collected
over 100 hours of video footage. Yet only screen shots are made available online.
The original material is available through international media outlets and on
CD-ROM. The reports are smuggled on USB sticks over the Sino-North Korean
border or transmitted via Chinese mobile phones.

However, Rimjin-gang is also meant to provide an inward flow of information,
with small numbers of independent Korean-language print and digital news
reports sent to North Korea. As such, the magazine follows a political agenda.
In an interview with the South Korean news portal Daily NK, Ishimura ex-
plained that “the media is a kind of social infrastructure for making a democratic
society. . . . I think it is necessary to fertilize North Korean society with the seed
of journalism” (Yang, 2007).

Meanwhile, Rimjin-gang is also an object of criticism. Suzy Kim (2010) has
expressed her doubts on whether the content should be classified as journalism.

Picture 1. Secretly taken imagery in 2010, showing a 23-year-old North Korean woman
searching for food. Source: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-11868641 (retrieved

January 2, 2011).

274 Asian Politics & Policy



Kim argues that “there is very little outward expression of any serious reflection
on whether information coming from North Korean informants can indeed be
considered ‘journalism by North Koreans in North Korea’ if the information
is being passed through multiple channels—from China to Seoul, then on to
Japan, with editing done in Seoul and translation done in Japan.” Journalism,
she continues, requires “context and analyses in order to make sense of them,
and it is not clear who is providing such an interpretive framework or whether
the one provided is an adequate one.” Thus, while many of the articles are
based on reports, the “citizen journalists” “seem neither to write the accompa-
nying text nor do they determine what is in fact used or left out of the final
publication.” For these reasons, Kim refers to the reporters as informants.
Likewise, in an assessment of Rimjin-gang in The Nation, Joanna Chiu quotes
American scholars who are reluctant to adopt the venue as a serious source for
information based on concerns that information provided by defectors from
North Korea has proven to be false. Some scholars are also concerned with
the safety of Rimjin-gang’s informants. Quoting Korea expert Henry Em of New
York University, Chiu (2010) writes that “local knowledge still needs to be inter-
preted, and depending on who’s doing the interpreting, the story could be
shaped very differently.” Thus, “all of the stories in Rimjin-gang require knowl-
edge of the historical contexts” (Chiu, 2010).

Nonetheless, Rimjin-gang represents an important firsthand source for
information. While the magazine’s online content remains limited, it provides an
important window onto an otherwise closed society (“Not the Pyongyang
Times,” 2011). In combination with the Japanese- and Korean-language online
platforms of Rimjin-gang’s publisher Asiapress (http://www.asiapress.org/
apnnk/), students of North Korean affairs gain access to an important source of
policy-relevant information. Asiapress was launched in 1987 as a network of
freelance journalists from various Asian countries. The network’s reporting on
North Korea began in 1998.

In conclusion, Rimjin-gang represents a unique and significant effort in pro-
viding information while facilitating domestic change through the growth of
journalism inside North Korea. Its stories add important insights to our knowl-
edge of the North’s domestic dynamics. As such, Rimjin-gang should be of great
interest to students of North Korea and Northeast Asian affairs.

References
Beck, P. (2011). North Korea in 2010. Asian Survey, 52, 33–40.
Chiu, J. (2010, November 15). North Korea’s citizen journalism. The Nation. Retrieved from http://

www.thenation.com/article/156450/north-koreas-citizen-journalism.
Kim, Dong-cheol. (2011a). 23-year-old homeless woman found dead. Rimjin-gang. Retrieved from

http://www.asiapress.org/rimjingang/english/20110208_homeless_woman001/index.htm.
Kim, Dong-cheol. (2011b). The testimony of a starving soldier. Rimjin-gang. Retrieved from http://

www.asiapress.org/rimjingang/english/report/2011-08-29/.
Kim, Dong-cheol. (2011c). “Unemployment” increases while the state growls socialism. Rimjin-gang.

Retrieved from http://www.asiapress.org/rimjingang/english/report/2011-08-21/.
Kim, S. (2010). Understanding North Korea: Rimjin-gang citizen journalists out to cure the “sick man

of Asia”? Asia-Pacific Journal, 49, 2–10. Retrieved from http://japanfocus.org/-Suzy-Kim/3453.
Not the Pyongyang Times: Journalism that carries the death penalty. (2011, January). The Economist.

Retrieved from http://www.economist.com/node/17969948.

Electronic Media Reviews 275



Yang, Jung A. (2007). North Korean underground journalists and the “Rimjingang” part 1. Daily NK.
Retrieved from http://www.dailynk.com/english/read.php?cataId=nk02500&num=2970.

Sebastian Maslow
Graduate School of Law, Tohoku University, Japan

Observing the Global Financial Crisis From the Developing
World: The Case of Kazakhstan (http://pm.kz/en/blog in
English; http://pm.kz/kz/blog in Kazakh; http://pm.kz/ru/blog
in Russian)

The blogosphere in Kazakhstan has been discussing the global financial crisis
since 2008, in the context of local economic and financial problems and some
transitional issues specific to this oil-rich, newly independent country. Several
groups of bloggers with interest in global economic issues have emerged in the
course of heated debates about the crisis and about the policies of Kazakhstan’s
government in dealing with the impact of global turmoil on the national economy
and society. One camp, as in many other Commonwealth of Independent States
members, is represented by independent journalists and experts who have been
quite critical of government policies and have tended to suggest more radical
measures from the right or left side of the political spectrum. The other camp is
represented by various entities in the government (http://www.blogs.e.gov.kz/),
including the office of the prime minister. Among the blogs organized by gov-
ernment officials in Kazakhstan, the blog of Karim Massimov, the prime minister
of the country since January 2007, is one of the most comprehensive and repre-
sentative (http://pm.kz/en/blog in English; http://pm.kz/kz/blog in Kazakh;
http://pm.kz/ru/blog in Russian).

Karim Massimov, a seasoned Kazakh politician, served as deputy prime
minister between January 2006 and January 2007 and as minister of economy and
budget planning, and minister of transport and communications between 2001
and 2006. He was among the pioneers of e-governance in Kazakhstan and among
the first government officials to begin using teleconferences and blogging to
address and discuss in public the most pressing issues, especially those concern-
ing the economy. He actively uses international social networks such as Twitter
and Facebook and the Russian social network vkontakte.ru. Moreover, he has
personal accounts on video- and photo-sharing services like youtube.com and
flikr.com. Most recently, he has established his presence on Kazakhstan’s national
social networks, such as www.on.kz and www.ilike.kz.

The importance of these steps can be better understood if we look at the history
of the Internet in the region. Kazakhstan was a relative latecomer to the Internet
revolution: the first national domain with extension .kz was opened on Septem-
ber 19, 1994, and the e-governance portal (www.e.gov.kz) was opened on April
12, 2006.1

According to the prime minister’s Web site, the blog was first aired on March
17, 2011, and Massimov became one of the most prolific bloggers in the govern-
ment. He has blogged more than 100 times in 2011.

276 Asian Politics & Policy



His blog has been among the most visited in the government, as he has tended
to update it several times a week. As a prime minister, he has to cover a range of
issues, for example, from the Kazakh real estate crisis and the country’s newly
introduced National Program of Forced Industrial and Innovative Development2

to everyday issues like reforms and quality of services in health care and educa-
tion. His blog, along with those of other government officials (found on http://
www.blogs.e.gov.kz/), provides insights on the government’s positions on
multiple issues and reveals interesting details about the decision-making process
in the country.

Feedback from readers has been quite substantial, representing a variety of
views, including some critical remarks, although apparently a very small group
of readers follows this blog on a regular basis.

One of the challenges for every public figure in Kazakhstan is the issue of
language, and blogging is no exception. The official language in Kazakhstan
is Kazakh; however, Russian is also still widely used in the government, in
traditional mass media, and in the blogosphere. Lately the government has been
promoting a trilingual policy, strongly advancing English as a third language
in education, cultural, and everyday life. Therefore, Karim Massimov has been
posting on his blog in three languages—Kazakh, Russian, and English. The
support team for the blog is doing an admirable job of maintaining mirror blogs
in alternate languages, posting the translations almost immediately after the
original posting.

For a scholar studying Kazakhstan and its politics, this blog is a rich minefield
for data, government positions, and personal positions on many topics, as
sometimes politicians express their own views, showing the existence of heated
internal debates on some economic and social policies. The blog is easy to navi-
gate and includes several subsections, including News, Meet the PM, Government
Guide, Transparency, and Kazakhstan. The subsection Transparency is one of the
most interesting, as it provides a platform for dialogue with readers on this very
important issue. The section Meet the PM is also important, offering a space for the
prime minister to comment on the recent policy initiatives of his government.

Understandably, a significant number of the prime minister’s postings are
devoted to policy issues and economic and social changes in the country. The
global financial crisis is covered mainly from the local and national perspective
and reflects the government’s policies and approach. The PM also provides
regular coverage of his frequent international trips, though he tries to avoid
touching foreign policy issues. One important exception, however, has been his
participation at international forums where global issues such as the financial
crisis and climate change are discussed.

In Kazakhstan, similar to many Western countries, the major public debates on
the global financial crisis have evolved around the government-prescribed eco-
nomic remedies and government approaches in addressing the major social and
economic problems. In the wake of the crisis and possible real estate and banking
sectors collapse, the government of Kazakhstan led by Karim Massimov has
decided to introduce a massive rescue package and tap into the National Fund.

A significant portion of this estimated $10 billion stimulus program was
diverted to bail out four major Kazakh banks (about 45% of the package) and to
support the completion of some major real estate projects around the country

Electronic Media Reviews 277



(about 35% of the package). The package also included some other measures,
such as job creation, especially in the state sector; additional spending on agri-
culture; and some additional social programs for pensioners and families with
many children.

The opponents of the prime minister criticized the government and prime
minister for spending too much money on rescuing the major banks, including
some apparently insolvent ones. In addition, they criticized the prime minister
for arbitrarily selecting the real estate projects that received government loans
and grants for completion. The government decided to finance only those large
projects, especially housing, that were close to completion. The opposition claims
that not enough was spent on the social welfare sector, education, health care, and
the support of small and medium enterprises. In fact, the developments in these
four sectors were among the most frequently discussed on the prime minister’s
blog (as of December 2011 and January 2012).

Notes
1Retrieved from http://www.bnews.kz/ru/news/post/53709/.
2Retrieved from http://www.pm.kz/program/event/index/8?lang=en

Rafis Abazov
Al Farabi Kazakh National University, Kazakhstan
Columbia University, USA

Elmira Alim
Al Farabi Kazakh National University, Kazakhstan

Registan.net: All Central Asia, All the Time
(http://www.registan.net/)

The region of Central Asia is much neglected by Western media, especially
the American media. The blog Registan.net was started in 2003 with a focus on
Central Asia’s domestic politics and its relations with the rest of the world, as
well as occasional reports on pop culture. The site is a joint venture by three
Americans: Nathan Hamm, the founding editor; Joshua Foust; and Michael
Hancock. All three contributors have done graduate studies on Central Asia and
have spent a considerable amount of time in the region.

Form/Presentation
The home page is user friendly, allowing for ease of navigation. At the top of the

banner are tabs for Afghanistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, and Uzbeki-
stan. The main column features the latest blog posting at the top and less recent
postings further down. The home page shows only the first few lines of content,
which enables the visitor to scan for titles or topics of interest.

Given that Registan.net has been in existence for several years a considerable
archive of materials has accumulated, but there appears to be no link to an

278 Asian Politics & Policy



archive listing. A search engine for the site is available but is of limited use for
those seeking to do historical research. For example, the reviewer typed in
“Kyrgyzstan 2004” and the results were mixed: not all the results were for articles
posted that year. The lack of dates for the summaries can be frustrating, forcing
the visitor to click on each headline to find postings pertinent to a specific event
or a particular time period.

In addition to the main column, the home page contains a side column that
displays recent comments, a series of 15 links relating to Afghanistan, and eight
links relating to Central Asia. The listing of related links is helpful in that it spares
visitors the chore of doing a search for other related sites. The heavy emphasis on
links to Afghanistan apparently reflects the U.S. military engagement there. The
absence of links to non-English sources suggests limited usefulness for scholars
who already possess in-depth knowledge of the region.

Audience
The site is written for an English-speaking audience. It is written in a manner

that makes it accessible to nonexperts. The links to other sites are helpful to those
who wish to do further research.

This makes the site well suited for students interested in the current political
situation in Central Asia. However, the site assumes knowledge of modern
history (e.g., the Soviet Union and the rise of the Central Asian states following
the collapse of the Soviet Union) and a fair amount of ethnography (e.g., the
various ethnic groups that compose the Central Asian states, their respective
histories, and cultures; and Islam’s influence in Central Asia).

The site is also recommended for professionals who wish to keep up with the
ongoing conversation about the region. The site functions more as an aggregator
of analytical essays presented elsewhere (e.g., Foreign Policy). It is not theory
driven compared to journals like Comparative Politics or American Political Science
Review.

Content
A visit to the home page in late November 2011 showed that it is constantly

being updated, with new postings uploaded a few days apart. The tone of the
postings tends to an informal academic style. Many of the postings consist of
an informed discussion of an article that appeared elsewhere. For example, in
“A Clumsy Propaganda” (November 22, 2011), Foust critiques an article that
appeared in Foreign Policy that takes a critical look at the U.S. military’s spending
millions of dollars to run “influence websites” relating to Central Asia. A visit to
the “About” page shows that Foust likely has his own biases in light of the fact
that he is a fellow at the American Security Project.

Original articles have also been posted. A guest article, “China Is the Power of
the Future in Central Asia” (November 22, 2011), by Raffaello Pantucci and
Alexandros Petersen, asserts that China will play a leading role in the region.
Foust doesn’t agree with the authors but posted it in order to facilitate an
exchange of views in the comment section.

Electronic Media Reviews 279



There does not seem to be much journalistic coverage on this site. There
were several postings on the Peace Corps being forced to leave Uzbekistan. If
one is looking for up-to-the-minute reporting on events in Central Asia, one
should look elsewhere. The site provides a link to NewEurasia (http://www.
neweurasia.net/).

In June 2010, the New York Times reported on a rich deposit of rare earths
found in Afghanistan. Registan.net, in “Formula for Success in Afghanistan”
(June 21, 2010), gave the article scant attention, apparently reflecting the skepti-
cism and criticism the article received. This reviewer had to undertake numerous
search attempts before finding something related to the topic, suggesting a
missed opportunity by the blog to inform the general audience.

The site’s usefulness is enhanced by the broad approach taken, helping the
audience derive a nuanced understanding of Central Asian politics. Politics in
Central Asia are often shaped by nonsocial factors like natural resources. The
posting “Central Asia’s Water Woes” (July 26, 2011) shows a broad understanding
of politics. “Enforcing the Border” (July 4, 2011) makes use of images from
Google Earth for a discussion of the porosity of the border between Uzbekistan
and Kyrgyzstan, and the dynamics of border crossings there. This methodology
is strikingly different from that found in conventional social sciences.

Postings on culture can take on a more substantive tone. “In Osh, One Man
Triumphs” (October 20, 2011) reports on a paraplegic in Kyrgyzstan and the
challenge of living in a society that offers very little support to those with
disabilities. Postings like these provide an on-the-ground perspective of social
conditions in Central Asia.

Conclusion
The blog site Registan.net is neither journalistic nor theory driven in focus;

it occupies a broad middle ground between the two. Given the lack of attention
given to the region, this site provides a useful service to those interested in the
politics of Central Asia. Its style is accessible to the nonexpert but assumes a
broad general knowledge of modern political history and Islam.

Robert K. Arakaki
Hawaii Tokai International College, USA

25 Years After the Enactment of the Equal Employment
Opportunity Law (EEOL): Online Access to Gender Equality
in Japan

Twenty-five years after the enactment of the Equal Employment Opportunity
Law (EEOL) in Japan, this review introduces a number of Web sites of the
Japanese government, nongovernmental organizations (NGOs), and institutions
such as universities that aim to implement gender equality in the Japanese
workplace.

Rina Bovrisse, senior retail manager of Prada Japan, captured the attention of
the Japanese media last year by filing a legal complaint against her employer in

280 Asian Politics & Policy



which she accused the Italian fashion company of harassment and discrimination
based on age and physical appearance. Following an order of Prada Japan CEO
Davide Sesia to remove 15 employees from their workplaces in Prada stores
since they were “old, fat, ugly” or simply did not have “the Prada look” (Matsu-
tani, 2010), Prada Japan Senior Human Resources Manager Hiroyuki Takahashi
issued transfers to remote and less attractive locations that affected 13 managers
and shop assistants in May 2009, hoping this would lead to voluntary resigning
of the employees in question. Bovrisse, a Japanese professional woman in
her mid-30s with long experience in the fashion industry, was in charge of
approximately 500 employees working in Prada stores in Japan, Guam, and
Saipan at the time, when she herself became the target of harassment in a separate
incident after Takahashi told her that she needed to change her physical appear-
ance and lose weight. Bovrisse’s outspokenness about the harassment case and
her decision to file a legal complaint against her employer drew attention to the
arbitrariness of discriminatory employment practices that are prevalent even in
foreign corporations based in Japan.

In a different context, the University of Tokyo issued a Declaration of Gender
Equality Acceleration on March 3, 2009, following the U7 Joint Declaration on
Gender Equality agreed upon by the seven imperial universities in Japan, with
the ambitious objective of increasing the number of female researchers at Tokyo
University from a mere 9% in 2009 to 25% in 2010. Women are still underrepre-
sented in teaching and academia in Japan despite such efforts of positive action.
Female researchers account for merely 13% of the total research personnel in
Japan, which is very low by international comparison.1 Further data compiled
by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology show that
the number of female teachers decreases as education proceeds to higher levels.
Whereas 62% of elementary school teachers are female and almost 50% of all
teachers at junior colleges are women, only 19.5% of university faculties consist of
female lecturers, associate professors, or full professors (Gender Equality Bureau,
Cabinet Office, 2011a).

In a similar vein, women are underrepresented in politics. Only 10.9% of all
members of the House of Representatives are women. In response to women’s
low participation rates in education, leadership positions, and decision-making
processes, the government has initiated the Third Basic Plan for Gender Equality,
which aims to raise the participation of women in leadership positions to 30%
by 2020 through the implementation of positive action programs. To achieve this
goal, the University of Tokyo pledged to “welcome applications from women
for teaching and research positions, proactively recruit female researchers on the
basis of fair assessment and encourage work-life balance by holding no official
meetings after 5:00 p.m.” (University of Tokyo, 2009).

The above examples are taken from the very different professional fields of
the high-end fashion industry and academia and point to the fact that gender
equality in Japan in the workplace still has a long way to go. This is in spite of
the EEOL, which is Japan’s major legal framework toward the implementation of
gender equality in the workplace, after Japan ratified the Convention of the
Elimination of All Forms of Discrimination Against Women in 1980 (Mae, 2008,
p. 219). The EEOL, which has gone through two major revisions in 1997 and
2006/2007, celebrates its 25th anniversary this year. This presents an occasion to

Electronic Media Reviews 281



give a brief introduction to various online sites on gender equality in Japan.
Among the organizations that maintain data and information on gender equality,
statistics, childcare facilities, harassment, discrimination, domestic violence, and
human trafficking are NGOs, government organizations such as the Gender
Equality Bureau of the Cabinet Office and the Ministry of Health, Labor and
Welfare (MHLW), and gender equality centers of universities, such as the Office
for Gender Equality at the University of Tokyo.

The Japanese government accumulates comprehensive data on gender
equality measures and gender equality statistics. The Gender Equality Bureau
of the Cabinet Office maintains the Gender Information Site, available at
http://www.gender.go.jp/english_contents/index.html, and offers information
on general statistics on the population, data on employment of men and women
in Japan, and pertinent issues such as work-life balance, birthrates and gender
equality, the promotion of positive action (the Japanese equivalent of affirmative
action), and the prevention of domestic violence. In addition, the site provides
information on international gender equality meetings, such as the East Asia
Gender Equality Ministerial Meetings. An English site is available and updated
on a regular basis.

A link to other Web sites leads to the Japanese Ministry of Foreign Affairs and
sites on gender equality maintained by the United Nations. The motivation of the
Japanese government to establish gender equality has shifted from complying
with international pressures to recognizing the actual need of gender equality in
the wake of low birthrates and the aging of Japan’s population. This led to the
formulation of the Basic Law for a Gender-Equal Society, which was enacted in
1999 as a guideline for creating a society in which both men and women partici-
pate on an equal basis. The Gender Equality Bureau provides an English trans-
lation of the Basic Law for a Gender-Equal Society on its Web site. The EEOL and
the more general Basic Law for a Gender-Equal Society form a government policy
framework toward the implementation of gender equality in the family and in the
workplace. The MHLW provides online access to the full content of the EEOL
in Japanese language on their Web site (http://www.mhlw.go.jp/general/seido/
koyou/danjokintou/danjyokoyou.html).

In particular, the most recent revision of the EEOL of 2007 has advanced
major changes and prohibits all forms of indirect discrimination and sexual
harassment in the workplace. For example, job advertisements must not
contain hiring conditions such as physical strength, weight, or height. Further-
more, the willingness to accept nationwide transfers must not be a condition
for hiring or professional advancement. In addition, it is now illegal to lay off
women during pregnancy or immediately after the birth of a child. In the case
of termination of employment during pregnancy or childcare leave, the
company has the responsibility to prove that parenthood was not the reason for
terminating employment.

Finally, positive action programs have become an integral part of the imple-
mentation of gender equality. Apart from information on children and child
rearing, work-life balance, and part-time and dispatched labor, the latest cam-
paign of the MHLW is the Ikumen Project, which encourages men to take pater-
nity leave or leave to take care of elderly family members; this can be accessed
online at http://ikumen-project.jp/project_design.html. The term ikumen is a

282 Asian Politics & Policy



creation of the Chinese character iku, which means “education or nourishment,”
and the English word men.

Whereas the EEOL enacted in 1986 particularly targeted the improvement
of working conditions of women, the most recent reform of 2007 protects both
men and women from discriminatory practices in the workplace. However, the
EEOL merely represents a guideline for private corporations. Up to this point,
there are no sanctions for not adhering to the EEOL, which questions the effec-
tiveness of the EEOL as a tool to effectively implement gender equality in the
workplace.

The National Women’s Education Center Japan (NWEC), an independent
administrative institution, is committed to realizing a gender-equal society and
promotes education, encourages international collaborations of working women,
and offers access to research publications on their Web site (http://www.nwec.
jp/en/publish/page01.html). NWEC publishes a biannual Gender Statistics
Newsletter and conducts independent research projects in collaboration with
researchers in the fields of women’s studies, gender equality, and statistics, such
as a two-year study on men’s participation in the household. A further goal of
NWEC is to accumulate data on gender statistics with the aim of compiling the
Data Book of Gender Equality Statistics 2012. Further, their Web site maintains a
Gender Statistics Database, searchable, however, only in the Japanese language.
In addition, the Web site features links to government Web sites such as the
Gender Equality Bureau’s Gender Information Site and also provides a number
of useful resources on data on Japanese women in English.

As previously stated, many universities operate their own offices for gender
equality. The University of Tokyo is one example; in addition to online informa-
tion on the Declaration of Gender Equality Acceleration, their Web site (http://
kyodo-sankaku.u-tokyo.ac.jp/index.html) offers information on childcare
facilities and childcare measures. Mothers can take breaks for nursing their
babies, finish work early, or work flex time.

The Web site of the University of Tokyo also provides information on
licensed childcare facilities and Tokyo Metropolitan Government Certified
Daycare Facilities. With regard to career advancement, the University of Tokyo
has implemented the Todai Support Plan “10 Years to Establish a Career,” with
the objective of raising the number of female researchers to 25% of the newly
employed. This plan follows the Gender Equality Basic Plan, which the Univer-
sity of Tokyo adopted in 2003.

Finally, the National Federation of Business and Professional Women’s
Clubs of Japan (BPW Japan), available at http://www.bpw-japan.jp/english/
news20111118.html, was formed in 1958 and belongs to the International Federa-
tion of Business and Professional Women (IFBPW or BPW International), which
is a transnational NGO. Among their recent activities is a recovery support grant
program for working women who have been affected by the earthquake and
tsunami of March 2011 in the disaster regions.

In conclusion, it is valid to say that online sources on gender equality policies
of Japan are well documented, cross-linked, and available in English language.
Information on the recent revisions of the EEOL is available, as are policies
of higher education facilities enacted by gender equality centers. However, the
question remains why—despite a comprehensive legal framework and gender

Electronic Media Reviews 283



equality policies developed by individual institutions—women’s participation in
leadership positions remains far below the average by international comparison.

A special feature by the magazine Tōyō Keizai Online entitled “Naze josei ha
shussei shinai no ka?” [Why are women not advancing in their careers?] (2011)
asks this very question.

According to a survey conducted by the Japan Productivity Center among 3,000
companies, 70% of the companies investigated replied that the attitude of women
contributed to the lack of career advancement. Even though chances for profes-
sional advancement do exist, many women do not consider career advancement
and/or remaining in employment as an attractive and viable option.

The difficulties of combining childcare and employment, long working hours,
and a lack of role models lead to low consciousness for career advancement.
Involvement of men in household work remains low at one hour per day; tradi-
tional gendered role divisions prevail. In addition, many women do not apply for
the more qualified management track positions but keep applying for clerical
positions, which in turn makes it more difficult to acquire the necessary knowl-
edge and qualifications for advancing to a management position. This is reflected
in the fact that only 16% of all managers are women. Furthermore, the lack of
adequate childcare facilities poses a challenge. According to Tōyō Keizai Online,
approximately 25,000 children are currently waiting to get accepted into a
kindergarten. Society’s infrastructure does not yet seem ready to accommodate
working women’s needs sufficiently, nor do women themselves consider viable
alternatives in their careers.

Available Web sites on the pertinent issue of gender equality provide insightful
information on policy frameworks initiated by the Japanese government and
activities of institutions such as universities that implement these policy frame-
works. It is essential to bear in mind that the official voice of the government is
represented on these sites; the discrepancy between government policies and the
reality of gender equality is not captured in these official documents. However,
the Web sites cited in the review provide a comprehensive and detailed collection
of data on gender equality, many of them available in English, and provide a
useful resource for researchers on gender equality, women’s studies, and policy
studies.

Acknowledgment
I am grateful to Pascal Gudorf of the German Chamber of Commerce and Industry for drawing my

attention to this special feature.

Note
1For instance, Eastern European countries exhibit very high percentages of female researchers

(Bulgaria, 44.6%; Romania, 43.3%), followed by the United States (34.3%) and Northern European
countries (Sweden, 35.8%; Norway, 31.7%; Gender Equality Bureau, Cabinet Office, 2011b, p. 23).

References
Gender Equality Bureau, Cabinet Office. (Ed.). (2011a). Facts and figures, proportion of female full

time teachers to the total of full time teachers, p. 23. Women and Men in Japan 2011. Retrieved from
http://www.gender.go.jp/english_contents/category/pub/pamphlet/women-and-men11/
pdf/1.pdf.

284 Asian Politics & Policy



Gender Equality Bureau, Cabinet Office. (Ed.). (2011b). Women and men in Japan 2011. Retrieved from
http://www.gender.go.jp/english_contents/pamphlet/women-and-men11/pdf/1.pdf.

Mae, M. (2008). Zur Entwicklung einer partizipatorischen Zivilgesellschaft in Japan [About the
development of a participatory civil society in Japan]. In I. Wieczorek (Ed.), Japan 2008: Politik,
Wirtschaft und Gesellschaft [Japan 2008. Politics, Economy, and Society] (pp. 217–240). Berlin:
Vereinigung für Sozialwissenschaftliche Japanforschung.

Matsutani, Minoru. (2010, March 12). Prada accused of maltreatment: Boss wanted “old, fat, ugly”
out: Manager. Japan Times Online. Retrieved from http://www.japantimes.co.jp/text/
nn20100312a2.html.

Ministry of Health, Labor and Welfare. (2007). Danjo kikai kintō-hō no aramashi [Outline of the Equal
Employment Opportunity Law]. Retrieved December 5, 2011, from http://www.mhlw.go.jp/
general/seido/koyou/danjokintou/dl/danjyokoyou_a.pdf.

Naze josei ha shussei shinai no ka? [Why are women not advancing in their careers?]. (2011, October
12). Tōyō Keizai Online. Retrieved from http://www.toyokeizai.net/business/society/detail/
AC/2c69b242c748de6526a5105ee3c959f6/.

University of Tokyo. (Ed.). (2009). Declaration of Gender Equality Acceleration. Retrieved December
4, 2011, from http://kyodo-sankaku.u-tokyo.ac.jp/en/about/history/documents/Kasoku_
leaflet_EN.pdf.

A Selection of Useful Web Sites
Action Center for Working Women [Hataraku josei no zenkoku sentaa], http://wwt.acw2.org/

?lang=en.
Fusae Ichikawa Memorial Association, http://www.ichikawa-fusae.or.jp/#.
Gender Information Site, Gender Equality Bureau, Cabinet Office, http://www.gender.go.jp/

english_contents/index.html (in English), http://www.gender.go.jp/index.html (in Japanese).
Kita Kyushu Forum on Asian Women [Ajia josei kōryū. Kenkyū Foramu], http://www.kfaw.or.jp/

index.html.
National Federation of Business and Professional Women’s Clubs of Japan (BPW Japan), http://www.

bpw-japan.jp/english/news20111118.html.
National Women’s Education Center of Japan, http://www.nwec.jp/en/publish/page01.html.
Office for Gender Equality, the University of Tokyo [Tōkyō Daigaku Danjo Kyōdō Sankaku-shitsu],

http://kyodo-sankaku.u-tokyo.ac.jp/index.html.
Women’s Employment Support Back-Up Navigator [Josei shūgyō shien bakku appu nabi], http://

www.joseishugyo.go.jp/jouhou/index_jouhou.html#koyoukintou.
Working Women’s Network, http://wwn-net.org/english/.

Stephanie Assmann
Faculty for Education and Human Studies, Akita University, Japan

Review of “The China Beat: Blogging How the East Is Read”

The graphic design of “The China Beat” (http://www.thechinabeat.org) is
exceedingly simple, almost austere, featuring the regular styled calligraphy
etched on a stone surface that might have been a section of some formal docu-
mentation posted by the premodern Chinese government for the educated, as
Confucian texts etched on large stone steles now stored in the Confucius Temple
in Beijing. As the vertical columnar context is broken by the horizontal setting of
the picture, the recognizable characters shown across the panel make no contex-
tual sense. The two most prominent individual characters in focus, and ,
meaning “mansion/bureau/government” and “former/the deceased,” respec-
tively, lay out an inadvertent link among the present, the government, and the
past—issues that any commentators on China would have to take into consider-
ation one way or the other. It is the style of the calligraphy and the gray, smooth
surface of the background that suggest the weight of knowledge and the depth of
learning.

Electronic Media Reviews 285



Below the title section of the Web page, on the left-hand side is a search
window, which allows the reader to search for subjects by inputting words or a
phrase. The results will lead to the articles on this Web site that contain the search
terms.

Below the search window, the section of “From the China Beat Archives”
boasts “more than 800 posts at China Beat” and offers “a glance at something
from our archives.” Presently, Jeff Wasserstrom posts his comments on March 13,
2008, about the Chinese government’s attitude toward foreign entertainers—the
tactful balance between the government, the present, and the tradition—a case in
point of what the Chinese characters and suggest.

Right below Wasserstrom’s comments, one finds a list of “Recent Posts” con-
sisting of book excerpts, book reviews, and commentaries on current events,
including the artist Ai Weiwei’s recent arrest. The third and lowest block on the
left is devoted to “China Beat Archives.” Readers may click to enter all past issues
since the establishment of the blog in January 2008.

Moving to the right, a line of buttons labeled “Home,” “About,” “Who We
Are,” “Media,” and “Twentieth-Century Book Review” offers more information
about the Web site, its editors, its contributors, and major content. From “About”
(2011) we find

The China Beat provides context and criticism on contemporary China from
China scholars and journalists. Based around a group of active contributors at
the University of California, Irvine, including co-founders Kenneth Pomeranz
and Jeffrey Wasserstrom, the blog draws on a global group of China watchers
in the U.S., China, the U.K., Australia, Japan, Canada, Taiwan, and many other
locations.

The status of the contributors, scholars, and journalists suggests in-depth discus-
sion and up-to-date coverage of current events. The subjects of the books
reviewed and the articles published on this Web site demonstrate strong interest
in the humanities, such as religion, politics, sociology, arts, and literature. The
book reviews and book excerpts are very helpful for readers looking for in-depth
scholastic treatments of specific subjects. A wide range of interested readers,
especially those in higher education, including professors and students, will find
it very convenient. The commentaries on sociopolitical issues—such as the politi-
cal controversy in 2008 around the time of the presidential election in Taiwan,
Republic of China, and the arrest of the now internationally renowned artist Ai
Weiwei—all provide insights into the events in question. The electronic links
provided under certain words or authors’ names open up more doors for further
research.

There are minor errors of Chinese characters in the captions of the photos
posted under “We Chinese” (Brauer, 2011). To list just a few:

286 Asian Politics & Policy



Nevertheless, the pictures speak clearly about the Chinese people with or
without the captions.

How do we gain a better understanding of a country? Tony Blair (2011)
summed it up very nicely:

But in my experience you don’t get to understand a country just by reading its
political speeches, studying its economic statistics, measuring its output. You
understand it best when you understand its culture, its history and traditions, its
family life, the special characteristics that have influenced its society, and most of
all its people.

People in the fields of humanities who have strong personal or scholastic inter-
ests in China, who need to read carefully thought-out commentaries on current
issues, would find this Web site very informative and helpful. I will highly
recommend it to my students in my Chinese culture class.

References
About. (2011). Retrieved September 15, 2011, from http://www.thechinabeat.org/?page_id=2.
Blair, T. (2011, April 12). How will religion’s growth in China impact its relations with the West?

Office of Tony Blair, Faith Foundation. Retrieved September 15, 2011, from http://www.tony
blairoffice.org/news/entry/tony-blair-how-will-religions-growth-in-china-impact-its-relations-
with-the/.

Brauer, M. S. (2011, April 18). We Chinese. Retrieved September 15, 2011, from http://www.
thechinabeat.org/?s=M.+Scott+Brauer.

Wasserstrom, J. (2008, March 13). I know, it’s only rock’n roll (but they don’t like it). Retrieved
September 15, 2011, from http://www.thechinabeat.org/?m=200803&paged=3.

Chi-ying Alice Wang
Purdue University, USA

Electronic Media Reviews 287


